Jak objawia się kryzys emocjonalny?

Jak objawia się kryzys emocjonalny?

Kryzys kojarzy nam się z nagłym załamaniem się dotychczasowej równowagi, z gwałtownym odwróceniem porządku, według którego funkcjonowaliśmy w różnych sferach naszego życia. W poniższym tekście poruszymy temat kryzysu emocjonalnego: co o nim tak naprawdę wiemy? Jakie formy może przyjmować? Czym się objawia? Co ze sobą niesie? 

Kiedy zdarzają się kryzysy emocjonalne? 

Zanim jednak odpowiemy na to pytanie, zastanówmy się, w jakich okolicznościach może pojawić się kryzys (bez dodawania mu kolejnych przymiotników). Zwykle mamy z nim do czynienia, kiedy w naszym życiu następują duże zmiany lub gdy spotykają nas nagłe wydarzenia. W sytuacji, w której człowiek musi szybko dostosować się do nowych warunków, łatwo stracić komfort psychiczny – mówimy wtedy o:

  • traumie – to doświadczenie, w wyniku którego dana osoba została poddana intensywnemu stresowi i poczuciu zagrożenia,
  • kryzysie sytuacyjnym – towarzyszy takim wydarzeniom jak rozstanie z partnerem czy emigracja. Pojawia się wtedy niepewność co do przyszłości i tego, czy poradzimy sobie z wyzwaniem, które przed nami stoi.

Do kryzysu emocjonalnego może dojść (oprócz sytuacji w których doświadczamy traum lub kryzysów sytuacyjnych) również wtedy, gdy nie możemy zrealizować ważnych życiowych celów. Tak jest w przypadku tzw. kryzysu wieku średniego, który może wiązać się poczuciem niedowartościowania. Wchodzenie w nowe etapy życia i podejmowanie nowych ról również potencjalnie może zburzyć dotychczasową równowagę. Przykładem może wejście w rolę rodzica, pracownika czy też emeryta. Każda z nich to nowe wyzwania i nowa tożsamość społeczna, która wymaga zmiany dotychczasowych zachowań.

„Czy mam kryzys?” – czyli na co zwrócić uwagę i jak sobie radzić 

Kiedy tracimy stabilność, tak jak może się to dziać w sytuacjach, o których wspomnieliśmy wcześniej, pojawia się lęk przed nieznanym, smutek, poczucie bezradności oraz przeświadczenie, że brakuje sił lub umiejętności. Są to objawy kryzysu emocjonalnego. Jak sobie wtedy radzić? Nie uciekajmy w długotrwałą samotność ani w czynności zastępcze takie jak nakładanie na siebie kolejnych obowiązków w pracy – pogłębi to napięcie psychiczne i może osłabić organizm (o który w kryzysowym czasie powinniśmy szczególnie dbać!). Aktywność fizyczna może być dobrym sposobem na skanalizowanie emocji (ale jednocześnie nie zaniedbujmy odpoczynku!). I najważniejsze – nie zapominajmy , że zawsze możemy skorzystać z pomocy specjalisty w gabinecie psychoterapii