Długoterminowe skutki izolacji – jak lockdown może wpłynąć na nasze zdrowie psychiczne?

Długoterminowe skutki izolacji – jak lockdown może wpłynąć na nasze zdrowie psychiczne?

Pandemia koronawirusa pojawiła się dość niespodziewanie i gwałtownie zmieniła dotychczasowe życie. W krótkim czasie musieliśmy przeorganizować nasz świat, odrzucić przyzwyczajenia i nauczyć się stosować do rygorystycznych zasad bezpieczeństwa. Jedną z nich, obok obowiązku noszenia maseczek i dezynfekcji, jest długotrwały lockdown.

Trudne emocje w trudnym czasie

Przymusowe zamknięcie w domu, brak kontaktu z drugim człowiekiem i ograniczenie spotkań rodzinnych czy przyjacielskich nie są niczym przyjemnym. W ciągu kilku dni musieliśmy przenieść różne aspekty życia do jednego miejsca – do domu. To tutaj przez większość 2020 roku spędzaliśmy czas. Dom stał się jednocześnie miejscem pracy, opieki nad dziećmi (w zastępstwie przedszkoli), przestrzenią do nauki zdalnej oraz życia rodzinnego i odpoczynku. Samo nawarstwienie się tylu sytuacji jest bardzo wyczerpujące. Niełatwo jest przecież pogodzić te wszystkie zajęcia w tak krótkim czasie.

Do tego dołóżmy ciągły lęk przed zarażeniem, strach przed utratą pracy czy obawę, jak długo to jeszcze potrwa. To wszystko wpływa negatywnie na nasze emocje i samopoczucie, powodując spadek nastroju, który może się przerodzić w depresję. Szacuje się, że od początku pandemii aż jedna czwarta polskiego społeczeństwa odczuwa długotrwałe przygnębienie, frustrację oraz spadek energii. Z pewnością przedłużający się czas odosobnienia wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie psychiczne. Trudno przecież pogodzić się z tym, że nie możemy „po prostu” spotkać się w kawiarni z przyjaciółką, iść na obiad do rodziców. Jak sobie z tym radzić?

Skuteczne sposoby na poprawę nastroju

Choć zabrzmi to jak truizm, z całą jego świadomością powiemy: „nie możemy cały czas tylko się zamartwiać”. Im dłużej tkwimy w emocjonalnym kryzysie, tym trudniej jest się z niego wydostać. Zamiast czekać na zakończenie pandemii, postarajmy się już dziś zrobić coś miłego dla siebie. W czasie, gdy negatywne emocje towarzyszą nam dość często, nie zapominajmy o dbaniu o siebie.

  • Nie spędzajmy całego dnia w dresie przed telewizorem.
  • Więcej pożytku przyniesie z pewnością spacer po lesie lub wspólna nauka gotowania z dziećmi.
  • Pamiętajmy też o odpowiedniej regeneracji organizmu i właściwej ilości snu w ciągu doby.
  • Postarajmy się cieszyć się z małych przyjemności i doceniać to, co mamy.

W przypadku długotrwałej apatii, bezsenności, spadku motywacji i braku sił do działania – nie lekceważmy sygnałów, jakie wysyła nasz organizm. Jeśli nie jesteśmy w stanie sami poradzić sobie z naszymi negatywnymi emocjami, sięgnijmy po pomoc specjalistów. Nie bójmy się tego – wyrażanie własnych uczuć i nazywanie stanu, w jakim się znaleźliśmy, to pierwszy krok do przezwyciężenia  naszych problemów.